اصول ليد نويسي
    نگارش ليد براي هر سبك و سياقي، براي خبرنگار دغدغه هاي يكساني را به همراه دارد. اينكه كدام بخش از خبر، شايستگي و ارزش بيشتري براي قرار گرفتن در اولين پاراگراف خبر دارد، مهمترين پرسشي است كه براي لحظاتي بيشترين انرژي يا تمركز فكري خبرنگار را به خود معطوف مي كند.
      شايد نگارش ليد براساس عناصر ششگانه خبري يا همان ليدهاي سنتي، آسان تر از نگارش ساير ليدهاي تكنيكي باشد. اما با وجود اين، هنگام نگارش ليد پرسش هاي اساسي تقريبا مشابهي در ذهن خبرنگار متبادر مي شود.
     اولين پرسش هايي كه در هنگام ليد نويسي ذهن خبرنگار را درگير مي كند، تشخيص همان «شش عنصر» خبري است.
توضيحات در ادامه مطلب

       «بنياد رويتر» در كتابچه «راهنمايي خبرنگاران» شروع نگارش ليد را توام با اين پرسش ها مي داند:

چه اتفاقي افتاده است؟
چه كساني درگير ماجرا بوده اند؟
چه موقع اتفاق افتاده است؟
چگونه اين اتفاق افتاده است؟
من از كجا مي دانم؟
      اگر به «چه كسي»، «چه چيزي»، «چه موقع»، «كجا»، «چرا» و «چگونه» در دو پاراگراف اول جواب ندهيد، در ادامه خبر بايد دست و پا بزنيد تا خبر را خواندني نگه داريد.

     در پاراگراف دوم هم بهتر است به سوالاتي جواب بدهيد كه در پاراگراف اول به آنها اشاره نشده است.

      رويتر در اين كتابچه به خبرنگاران توصيه مي كند كه در ادامه نگارش خبر از خود بپرسيد كه چرا اين خبر براي من و ساير خبرنگاران مهم است؟ يعني «حالا خب كه چي؟»

       هنگام نگارش ليد بايد توجه داشت كه مي توان مطالب را با تاكيد بر يكي از شش عنصر خبري تنظيم كرد . بايد در نظر گرفت كه تداوم، تاكيد و برجستگي با توجه به ارزشهاي خبر لازم است، تا خواننده و مخاطب را به سوي خبر جذب كند.

      به اين ترتيب براي نگارش ليد با تاكيد بر هر يك از عناصر شش گانه خبر مي توان چنين مثال زد:

ليد «كه»: رئيس كل بانك مركزي نرخ جديد سود بانكي را اعلام كرد.

ليد «چه وقت»: امروز طرح سد بزرگ كارون چهار افتتاح مي شود.

ليد «كجا»: قطر ميزبان كشورهاي صادر كننده گاز شد.

ليد «چه»: آزاد راه «تهران-شمال» نيازمند يك تريليون تومان اعتبار است.

ليد «چرا»: افزايش نرخ تعرفه واردات فولاد، قيمت آهن را در بازار افزايش داد.

ليد «چگونه»: با ويدئو كنفرانس، 100 طرح عمراني استان خراسان ديروز به بهره برداري رسيد.

      به طور معمول، در ميان عناصر شش گانه براي نگارش ليد، دو عنصر «چه» و «كه» بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

      با بهره گيري از عناصر شش گانه خبري، مي توان دو ليد موضوعي متفاوت را نوشت كه كارشناسان خببر هيچ يك از آنها را توصيه نمي كنند. دو گونه ليد كه در حالت افراط و تفريط قرار دارند عبارتند از:

      ليد بي محتوا: در اين ليد، عناصر خبري وجود داردد اما اطلاعات قابل توجهي را به مخاطب نمي دهد.

وزير امور اقتصادي و دارايي ديروز تهران را به مقصد پاريس ترك كرد.

      ليد پرمحتوا: افراط در گنجاندن عناصر خبري در ليد باعث مي شود كه خبرنگار معجون هفت ميوه اي به نام ليد پرمحتوا به خورد مخاطب بدهد  كه در پاراگراف دوم خبر جاي هيچگونه توضيح و تشريحي را براي خواننده باقي نمي گذارد.

كارگان كارخانه «ايكس» (چه كسي) ديروز (چه وقت) در اعتراض به تعويق چهارماهه پرداخت حقوقشان (چرا) با حمل پلاكاردها و سر دادن شعارهايي عليه مديران كارخانه (چگونه) جاده تهران – كاشان (كجا) را به مدت سه ساعت مسدود كردند (چه).

    وقتي اين ليد را در برابر مخاطب قرار دهيد . چيزي باقي نمي ماند كه نصيب ساير پاراگراف ها شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.